کد خبر : 534
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲

انتخابات پرشور، چیستی، چرایی و چگونگی

انتخابات پرشور، چیستی، چرایی و چگونگی

سایت دکتر احمد مظفری :با عنایت به راهبردهای چهارگانه «امنیت، مشارکت، رقابت و سلامت» که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری برای انتخابات ترسیم فرمودند، در خصوص چیستی انتخابات پرشور می‌توان گفت انتخابات پرشور، انتخاباتی است که در کمال امنیت، با مشارکت بالا، واقعاً رقابتی و در نهایت سلامت و غیرقابل خدشه برگزار شود.

سایت دکتر احمد مظفری :با عنایت به راهبردهای چهارگانه «امنیت، مشارکت، رقابت و سلامت» که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری برای انتخابات ترسیم فرمودند، در خصوص چیستی انتخابات پرشور می‌توان گفت انتخابات پرشور، انتخاباتی است که در کمال امنیت، با مشارکت بالا، واقعاً رقابتی و در نهایت سلامت و غیرقابل خدشه برگزار شود.

حسین عبداللهی‌فر، دکترای علوم سیاسی در یادداشتی با این عنوان نوشت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای نگهبان هدف نظام در انتخابات آینده را ترسیم کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.» این جمله اگر چه کوتاه، اما حاوی نکات بسیار مهمی است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از:

مشارکت حداکثری در انتخابات
مشارکت حداکثری در انتخابات

۱- هدف نظام اسلامی «انتخابات پرشور» است. از این رو، تمام تحلیل‌های خودی‌ها و اتهام‌زنی غیرخودی‌ها در خصوص عدم ضرورت مشارکت حداکثری و عبور نظام از مشارکت بالا، کاملاً غلط و باطل است.

۲- دستیابی به انتخابات پرشور نیاز به زمینه‌سازی دارد که باید برای فراهم کردن آن تلاش و برنامه‌ریزی شود.

۳- فراهم‌سازی زمینه‌های انتخابات پرشور وظیفه همگانی است. بنابراین، همه دستگاه‌ها و نهادها، آحاد جامعه و تمام گروه‌ها و تشکل‌ها در این خصوص مسئولیت دارند که لازم است نسبت به انجام آن کوشا باشند.

با عنایت به راهبردهای چهارگانه «امنیت، مشارکت، رقابت و سلامت» که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری برای انتخابات ترسیم فرمودند، در خصوص چیستی انتخابات پرشور می‌توان گفت انتخابات پرشور، انتخاباتی است که در کمال امنیت، با مشارکت بالا، واقعاً رقابتی و در نهایت سلامت و غیرقابل خدشه برگزار شود.

درباره چرایی انتخابات ادله بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱- اگر انتخابات با مشارکت پایین صورت گیرد، دشمن تلاش خواهد کرد همه کسانی را که به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشوند معترض به نظام اسلامی خوانده که می‌توانند در ادامه جنگ ترکیبی روی آن‌ها حساب کند. با همین نگاه مقام معظم رهبری از همان ابتدای سال فرمودند «اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهم قوت کشور همین انتخابات است».

۲- مشارکت پایین دشمن را به این تحلیل می‌رساند که تحریم اقتصادی ملت ایران و پاره کردن برجام روی معیشت مردم تأثیر داشته و سبب افزایش نارضایتی مردم از نظام اسلامی شده است؛ لذا نتیجه حداقلی کاهش رأی ادامه تحریم‌ها و حتی تشدید آن‌ها نیز می‌گردد.

۳- بدون تردید یکی از عواملی که سبب شد انقلاب اسلامی به چله دوم خود برسد پشتوانه مردمی آن است لذا از ابتدای این دوره تلاش کرده‌اند که با دستور کار قرار دادن خط تحریم در واقع جمهوریت نظام را هدف قرار دهند. مشارکت بالا تحلیل‌های دشمن را در این زمینه باطل می‌کند.

۴- با عنایت به اینکه انتخابات اسفندماه اولین انتخابات دولت سیزدهم و انتخاب رویکرد انقلابی‌گری است، مشارکت پایین سبب خواهد شد این رویکرد تضعیف و امید مردم به توفیقات دولت در حل مشکلات کشور کاهش یابد و در مقابل نگاه به بیرون و رویکرد غربگرایی تقویت شود.

در خصوص چگونگی تحقق انتخابات پرشور لازم است به وظایف دو رکن اصلی آن، یعنی مسئولان و مردم اشاره کرد:

الف) مجریان و ناظران انتخابات: برگزارکنندگان انتخابات باید تلاش کنند تا هر گونه بهانه از تحریم کنندگان انتخابات گرفته شده و جریان‌های همسو با خط تحریم خلع سلاح شوند. به نظر می‌رسد یکی از اهرم‌های مورد نیاز تحریم کنندگان نحوه برخورد با آثار و پیامدهای اغتشاشات سال گذشته باشد، چراکه اگر قرار باشد مواضع افراد و عملکرد آن‌ها در جریان اغتشاشات ملاک عمل و قضاوت در احراز صلاحیت باشد بدون شک مفهوم آن کشاندن آثار اغتشاشات به انتخابات است؛ لذا انتظار مشارکت کسانی که در جریان اغتشاشات دچار محاسبات غلط شده یا تحت تأثیر القائات دشمن مرتکب خطایی شده‌اند، نیز بجا نخواهد بود. البته این حق نظام اسلامی است که از ورود همه کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه به اغتشاش به هر شکل ممکن کمک کرده‌اند، به مجلس یا هر مسئولیت دیگری جلوگیری کند. عاقلانه هم نیست افرادی که همچنان بر سر موضع خود بودند و عنادشان با نظام اسلامی محرز است، صاحب صلاحیت برای مسئولیت معرفی شوند، اما در خصوص کسانی که منکر عناد و تعمد خویش هستند، اجرای این حق در شرایط فعلی مکمل نقشه دشمن، افزایش ناراضیان و مهم‌تر از آن مخل انتخابات پرشور به نظر می‌رسد.

انتخابات با شکوه
انتخابات با شکوه

ب) ملت شریف ایران: مردم عزیز و همه کسانی که دل در گرو اسلام و کشور اسلامی دارند می‌توانند با سه اقدام بموقع میزان مشارکت را افزایش دهند تا دشمنان را از ادامه دشمنی‌ها بازداشته و نومید سازند.
۱- جایگزین کردن راهبرد مشارکت مسئولانه به جای حضور تکلیف‌گرایانه؛ ۲- حضور در پای صندوق‌های رأی قبل از ظهر و ۳- همراه کردن حداقل یک نفر با خود در پای صندوق‌های رأی.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.