کد خبر : 789
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

مازندران در مسیر اقتصادِ دریامحور

مازندران در مسیر اقتصادِ دریامحور

سایت دکتر احمد مظفری : قدم گذاشتن مازندران در مسیر تحقق ابلاغیه سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب با ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم باعث شده تا اثرات آن در بخش های افزایش صادرات تبلور پیدا کند. به گزارش خبرنگار ایرنا، اقتصاد دریامحور استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره

سایت دکتر احمد مظفری : قدم گذاشتن مازندران در مسیر تحقق ابلاغیه سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب با ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم باعث شده تا اثرات آن در بخش های افزایش صادرات تبلور پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقتصاد دریامحور استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره آبی اعم از اقیانوس ها، ‌دریاها، ‌دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، ‌بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و نیز در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی را منجرمی شود

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت های ایجاد و فعال کردن اقتصاد دریامحور عنوان کرده است که حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.
ویژگی ها اقتصاد دریامحور حول محور راهبردی اساسی، توسعه ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین قلمداد می شود.
شاید اگر امروز تصمیم گرفته شود ۱۰۰ موضوع و اقدام اساسی در فرایند توسعه کشور فهرست گردد و از بین آنها ۵۰ موضوع مهم تر انتخاب شده و درنهایت پنج موضوع کلیدی و جدی برگزیده شود، بدون شک موضوع توجه به اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل مکران در سبد انتخاب نهایی قرار می گیرد.
ایران با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می شود؛ اما بیشترین فعالیت در عرصه دریا و سواحل کشور، مربوط به محدوده های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است که همه اینها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده اند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است.

در حالی کشور ما با این حجم از ظرفیت های دریایی برخودار است اما بنا به گفته مدیرکل دفتر آینده پژوهی وزارت اقتصاد سهم ایران از اقتصاد دریا محور بسیار ناچیز و ۲.۵ درصد است؛ در حالی که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت های اقتصاد دریا محور کشور، باید از این شرایط به خوبی استفاده کنیم.

ابراهیم صیامی بیان کرد: متاسفانه سهم اقتصاد دریا در GDP کشور بسیار ناچیز است. بر اساس تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریا محور باید هدف گذاری ما به سمتی حرکت کند که این سهم ۲ و نیم درصدی از این اقتصاد ارتقا و به اعداد متناسب اقتصاد جهانی نزدیک شود.

مازندران در مسیر اقتصادِ دریامحور
مازندران در مسیر اقتصادِ دریامحور

صیامی همچنین متذکر شد: مقام معظم رهبری سیاست های ۹ گانه‌ای را ابلاغ کردند که بر مسائل مختلفی تاکید داشت که سه بند از این سیاست ۹ گانه مستقیم به اقتصاد و وزارتخانه‌های اقتصادی یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و جذب سرمایه گذاری و جذب سرمایه در صنایع دریایی و کسب و کارهای خرد که در اقتصاد دریا شکل می گیرد، تاکید کرده است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد اضافه کرد: با توجه به ابلاغیه ۹ بندی مقام معظم رهبری، کارگروهی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا قوانین مختلف حوزه اقتصاد دریا مرور و سپس تجمیع شود و در نهایت هدف گذاری های مشخص شده برای این منظور قابل دستیابی شود.

صیامی در ادامه اظهار کرد: از جمله هدف گذاری های موجود برای استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور؛ افزایش سهم GDP کشور است. ما در این بخش ظرفیت‌های زیادی در شمال و جنوب کشور در دریا و بنادر داریم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است این وسعت از فضای موجود دریایی به همراه زیرساخت هایی همچون بنادر که در استان وجود دارد ظرفیت خوبی برای رشد و اعتلای اقتصاد دریامحور به شمار می رود.

موضوعی که از چشم مسوولان ارشد و برنامه ریزان مازندران دور نمانده است و استفاده از آن در حوزه های مختلف کشاورزی، ‌گردشگری و تجاری مورد نظر قرار گرفته است به طوریکه در یک نمونه استاندار مازندران توجه به اقتصاد دریامحور سبب تحول کشاورزی استان برشمرد.

سید محمود حسینی پور خاطرنشان کرد: مازندران در همه زمینه‌ها نقش ممتازی دارد و همه مواهب خدادادی در این استان جمع شده است. بیش از سه هزار روستا با همت نجیب‌زادگان روستایی نقش مهمی در تولیدات کشاورزی کشور دارد و رتبه نخست کشور را در تولید ۱۴ محصول داریم. باید از این ظرفیت‌ها با استفاده از حمل‌ونقل دریایی بیشتر بهره بگیریم.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مازندران فرصت بسیار مناسبی برای تحقق راهبردهای ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه دریامحور دارد و باید از این ظرفیت‌ها بر اساس چشم‌اندازی که ترسیم شده است به بهترین شکل استفاده کنیم.

مازندران که تا پیش از این با داشتن سه بندر امیرآباد، ‌نوشهر و فریدنکنار زیرساخت های لازم در زمینه اقتصاد دریایی را دارد. پیشتر برای توسعه اقتصاد دریایی کشتی تفریحی به آب انداخته شد.

به همین منظور نخستین اتوبوس دریایی مازندران اواخر سال ۱۴۰۱ به منظور ارایه خدمات به مسافران در ساحل نوشهر به آب انداخته شد.

این اتوبوس از مهرماه پس از انتقال آن از جنوب کشور به خطه شمال بندر نوشهر طی این مدت اقدام به پیگیری مسائل اداری به عبارتی نوع کاربری آن از دریایی به مسافری و همچنین تجهیز این اتوبوس شد و به شکر خدا این پیگیری ها نتیجه داد و در آنزمان برای انجام مراحل آزمایشی از رامسر تا امیرآباد در آب های ساحلی نوشهر به آب انداخته شد.

بیش از ۸۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی شمال متعلق به مازندران است، اما با وجود این ظرفیت از داشتن کشتیرانی مستقل برخوردار بودیم که با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر این امر محقق شد.

همزمان با ابلاغ چشم‌انداز سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب نیز در مازندران شرکت کشتیرانی مازندران با به آب انداختن یک فروند کشتی حمل کانتینر یخچال‌دار آغاز به کار کرد تا فرصتی جدید و مناسب برای توسعه اقتصاد دریامحور این استان راهبردی ایجاد شود.

یک فروند کِشتی پس از ماهها کار و تلاش به همت مهندسان ایرانی، به کشتی کانتینر یخچالی تغییر کاربری یافت و امروز به آب انداخته شد.

کشتی کانیتنری ۲ هزار و ۸۰۰ تُنی جنرال کارگو با نام «نازمهر» که اواسط آبان ماه در بندر امیرآباد بهشهر به آب انداخته شد توسط شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به منظور تسهیل در امور صادرات مازندران جوان‌سازی شده است.

‌پیش از این کشتی مورد نظر در بندر انزلی قرار داشت و با توجه به انجام اقدامات لازم برای توسعه صادرات دریایی محصولات مازندران با انتقال کشتی به بندرامیرآباد در مازندران با تلاش متخصصان کشتی‌ساز کشور این کشتی بزرگ بازسازی و ترمیم شد.

اقدامات انجام شده باعث شده تا محصولات کشاورزی بیشتری از مازندران در سبد خرید مردم کشورهای همسایه قرار گیرد و بخشی از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در زمینه صادرات دریایی محقق شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان امسال به دیگر کشورها از نظر وزنی ۲۶۲ و از نظر ارزشی ۱۸۹ درصد افزایش یافته است.

حسن خیریانپور در خصوص اقدامات انجام شده برای به نتیجه رساندن اقتصاد دریامحورتوضیح داد : از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۱ هزار تن پرتقال، نارنگی و کیوی به ارزش ۹میلیون و۳۸۰ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران به کشورهای هدف صادر شد.

وی تصریح کرد: از نظر وزنی ۲۶۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۸۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران افزود: طبق آمار گمرکات کشور استان مازندران رتبه اول وزنی و ارزشی صادرات مرکبات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل دریایی محصولات مازندران و صرفه اقتصادی این نوع حمل و نقل با دستور استاندار مازندران تقویت حمل و نقل دریایی در دستور کار قرار گرفته است که خوشبختانه بازخورد و نتایجی خوبی را شاهد هستیم.

خیریانپور با اشاره به اینکه برای این منظور اقداماتی برای توسعه زیرساختی حمل و نقل دریایی در استان انجام شده است، ‌افزود: اثرات اقدامات انجام شده را در افزایش صادرات محصولاتی نظیر مرکبات و کیوی و همچنین افزایش کشورهای مقصد صادرات دریایی استان شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در راستای انجام صادرات دریای محصولات کشاورزی مازندران صادرات از طریق یک فروند کشتی کانتینر یخچالی به بندر ماخاجکالا روسیه انجام شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با تاکید بر افزایش صادرات مرکبات و کیوی از طریق بندر امیر آباد، از اعزام ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی به مقصد بندر ماخاج کالا روسیه و ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی نیز به مقصد بندر اوکتائو کشور قزاقستان خبر داد.

وی اظهارداشت: صادرات مرکبات و کیوی از طریق بندر امیر آباد ۳۰ آبان از طریق ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی به مقصد بندر ماخاجکالا روسیه انجام می شود.

به گفته خیریانپور، ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی نیز به مقصد بندر اوکتائو کشور قزاقستان در دوم آذرماه امسال بارگیری و حرکت خواهد کرد.

خیریانپور در خصوص مزایای حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی مازندران توضیح داد: باتوجه به اینکه از جهت مدت زمان و هزینه حمل استفاده از کشتی و حمل و نقل دریایی بسیار مقرون به صرفه تر از مسیر زمینی خواهد بود؛ به تمامی سورتینگ داران و صادر کنندگان تاکید می‌ شود برای صادرات مرکبات و کیوی خود از حمل و نقل دریایی استفاده کنند.

وی اظهار داشت:تمام اقدامات باعث شده تا فروش محصولات غذایی و تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه انجام شود و همین روند در دیگر کشورها از جمله صربستان در حال پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران توضیح داد:‌در حال حاضر روزانه ۵۰۰ کیلو کیوی تولید کشاورزان استان به هندوستان صادر می شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.