نماد سایت دکتر احمد مظفری

صید نیم میلیون تُن ماهیان استخوانی در دریای مازندران

صید ماهی در دریای خزر

صید ماهی در دریای خزر

سایت دکتر احمد مظفری : صیادان مازندران از آغاز صید یعنی هفدهم مهر ماه تا کنون، ۵۱۲ تن انواع ماهی صید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شیلات مازندران، دلیل کاهش صید نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و کم شدن تعداد دفعات پره کشی در امواج بلند سواحل دریای خزر اعلام شده است.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ” پره ” است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس ازانباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می شود.

۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مشغول صید هستند و هر یک از پره ها به طور معمول روزانه تا سه بار پره کشی را انجام می دهند و اگر شرایط آب و هوایی دریای خزر نامساعد باشد، انداختن تور علاوه بر خطر پاره شدن، صید ماهی نیز انجام نمی شود.

شیلات مازندران ارزش اقتصادی ماهیان صید شده را یک هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال یعنی ۵۵ درصد بیشتر در مقایسه با مدت مشابه پارسال اعلام کرد.

بنابر این گزارش ترکیب صید ماهیان در سبد صیادان ۳۰ درصد ماهی کپور، ۴۰ درصد ماهی کفال و ۳۰ درصد ماهی سفید بوده است.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از اواسط ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد.

خروج از نسخه موبایل