نماد سایت دکتر احمد مظفری

سردار دل‌ها تا ابد زنده در قلب تاریخ

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir ) امروز چهار سال از زمان نبودن شهید سردارحاج قاسم سلیمانی می گذرد؛ ‌ اسمی که دشمنان تصور می کردند با رفتنش در جهان کمرنگ می شود اما هنوز هم نام و یاد او وِرد زبان است و مشتاقانش در سالروز شهادتش یادش را به خوبی گرامی می‌دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ چهارمین سالگرد شهادت مظلومانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است، شهیدی که یاد و نامش تا همیشه و فارغ از گذشت روزها و سال‌ها درایت، رشادت، مقاومت، ایثار و فداکاری را در اذهان انسان‌های آزاده جهان یادآوری می‌کند.

شهید سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. این شهید والامقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی دوخته بود.

در چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که با جنایت های صهیونیست ها بر مردم غزه همراه شده است از خاطرات و جای خالی او زیاد می‌شنویم. اینکه اگر سردار دل ها بود دلِ مردم غزه به او گرم می شد. این روزها از شجاعت و درایتش در میدان نبرد، از پدرانه‌هایش برای فرزندان مدافع حرم، از آن جملات طلایی‌اش که دل خیلی از جوان‌ها را برد و مسیر زندگی‌شان را تغییر داد بسیار بیان می شود، اما اگر سپهبد قاسم سلیمانی، شد سردار دل‌ها همه‌اش از شجاعت‌ها و رشادت‌ها و مهر و عطوفت پدرانه‌اش نبود. او مرد میدان و پای کار بود.

همانگونه که نام حاج قاسم سلیمانی برای فرزندان شهید داعی گر ملاطفت و مهربانی پدرانه بود در دل جمع سفاکان زمان، از جمله داعشیان، آمریکایی های تروریست، صهیونیست های نژاد پرست و غاصب به همراه حامیان منطقه ای آن ها ترس و واهمه ای ایجاد می کرد که جرات رو در رو شدن با این مرد بزرگ را نداشتند.

حاج قاسم همان سرداری که سال‌ها در جایگاه فرماندهی به صف سفاکان زمان زد و ریشه بدخواهان به این آب و خاک را در خارج از این سرزمین خشکاند. همان مجاهدی که در میدان نبرد همانند حیدر کرار بود و از سوی دیگر نیز دست نوازش بر سر یتیمان شهیدان مدافع حرم و احترامش به خانواده معظم شهدا بود.

سردار دل ها، به واقع عاشق مردم وطنش بود، برای او هیچ چیز بالاتر از انجام وظیفه برای دفاع از اسلام و مردم این سرزمین نبود و اخلاص او، گویی وی را از زمینی بودن جدا کرده بود و هر لحظه، امکان خدایی شدنش و پرواز به ملکوت اعلا انتظارش را می کشید.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز بی ادعای ولایت و جان بر کف برای حفظ اسلام و ایران رشادت و جانفشانی کرد که تا ابد در دل تاریخ جهان اسلام زنده خواهد ماند. شهادت طلبی، شجاعت، اخلاص و بی ادعایی، ولایتمداری و همراهی با مقام معظم رهبری از ویژگی شاخص شهید سردار حاج قاسم سلیمانی است که باید این ویژگی ها الگو و چراغ راه جوانان باشد. حاج قاسم تا ابد در دلهای مردم ایران و همه آزادگان جهان جای دارد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی در یکی از شهرستان های استان کرمان به نام رابُر چشم به جهان گشود. سردار دلها دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال های جوانی در سازمان آب کرمان پیمانکار یکی از بخش های آن شد.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی سردار سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند. سردار سلیمانی در ۱۳۶۰ خورشیدی با حکم سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد.

این سردار شهید در بسیاری از عملیات ها شرکت داشت. همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود.

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷خورشیدی، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

سردار سلیمانی در ۱۳۷۹ خورشیدی از طرف رهبر معظم انقلاب به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. بر اساس گزارش های نقل شده سپاه قدس پاسداران جهت افزایش فعالیت برون‌مرزی ایران شکل گرفت و شهید سلیمانی پس از احمد وحیدی دومین فرمانده سپاه قدس ایران شد.

شهید سلیمانی نقش کلیدی در خاورمیانه به ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرد. شهید سلیمانی تا پیش از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید. برخی از سیاستمداران معتقدند که انتصاب سردار سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس همزمان با قدرت گرفتن طالبان یک پیش‌آمد محض نبود، بلکه او از این رو انتخاب شد که بومیِ منطقه کوهستانی به نام رابُر در کرمان بود و با نظام سیاسی جوامع قبیله‌ای به طور کلی و با جامعه افغانستان به ویژه آشنایی نزدیک داشت.

شهید سلیمانی با تجربه‌ای که از جنگ داخلی کردستان داشت نیز گزینه مناسبی به شمار می رفت، چون بنا بود در افغانستانِ عصر طالبان که درگیر جنگ‌های داخلی بود، وارد عمل شود. گفتنی است، شهید سلیمانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی و نیز در مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران و افغانستان تا پیش از انتصابش به فرماندهی سپاه قدس تجربه بی‌مانندی اندوخته بود. در همین ارتباط مئیر داگان ‌رئیس سابق موساد درباره سردار سلیمانی گفته بود: «او با هر گوشه از نظام رابطه دارد. او کسی است که من به آن باهوش از نظر سیاسی می‌گویم.»

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. ناگفته نماند که نیروی قدس به رهبری شهید سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشته است. به طوری که موفق الربیعی ‌وزیر سابق امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط، سردار سلیمانی را بدون شک قدرت‌مندترین مرد در عراق خوانده بود. سردار سلیمانی نقش پررنگی در دفاع از مردم بیگناه سوریه در مقابل گروهک تروریستی داعش داشت.

او و یارانش که مدافعان حرم نام گرفتند در بیشتر عملیات ها حضور داشتند و از مقام حرم و مردم بیگناه سوری به دفاع همه جانبه پرداختند. به طوری که پس از وقوع یک انفجار مهیب در دمشق که به کشته و زخمی شدن چندین مقام سوری انجامید، رسانه‌های جهان گزارش دادند که ” سردار سلیمانی نیز در میان شهید شدگان قرار دارد و شایعه دخالت ایران در سوریه و کمک به بشار اسد برای سرکوب مخالفان قوت گرفت. چند روز پس از این ادعا شهید سلیمانی در دیدار مسوولان نظام ایران با رهبر معظم انقلاب در تهران حضور یافت. جان مگوایر افسر سابق سیا گفته بود: نبرد القصیر در ۲۰۱۳ میلادی‌ که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر به وسیله ارتش سوریه و نقطه عطفی در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهی شهید سلیمانی بوده است و این نبرد را یک پیروزی بزرگ برای او خوانده است.

با شکل گیری کامل گروهک تروریستی داعش و یورش آنها به مناطقی از عراق و سوریه در ۲۰۱۴ میلادی سبب شد تا سردار سلیمانی و یارانش برای دفاع مردم مظلوم این مناطق از جان و زندگی خود دست بکشند و روزها و سال ها به مبارزه با گروهک تروریستی داعش بپردازند.

البته در این میان روزنامه ساندی تایمز انگلیس، وال‌استریت ژورنال و نیویورک تایمز مدعی شدند، ایران فرماندهی ارتش از هم فروپاشیده عراق را برعهده گرفته تا با نیروهای گروه تروریستی داعش مقابله کند. سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه تروریستی داعش، فرماندهی می‌کند. در این میان یک منبع عراقی مدعی شد که ژنرال سلیمانی با ۶۷ مشاور ارشد خود به عراق سفر کرد و فرماندهی عملیات‌ها را برعهده گرفت و بر استقرار نیروهای عراقی و برنامه‌ریزی برای عملیات، نظارت دارد.

سرانجام دشمنان کینه توز که رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابوالمهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و تنی چند از اعضای الحشد الشعبی در اطراف فرودگاه بغداد آنان را به شهادت رساندند.

خروج از نسخه موبایل