کد خبر : 1090
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۲

دیپلماسی اقتصادی دولت در خدمت توسعه مازندران

دیپلماسی اقتصادی دولت در خدمت توسعه مازندران

سایت دکتر احمد مظفری : همسو با نگاه و سیاست دولت سیزدهم در راستای دسترسی به بازارهای جهانی و برقراری دیپلماسی اقتصادی با سازمان‌های بین‌المللی برای دسترسی به مسیرهایی امن و مطمئن برای تجار و صادرات کالا، توسعه را برای مازندران به ارمغان آورده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ دولت سیزدهم در ۲ سال

سایت دکتر احمد مظفری : همسو با نگاه و سیاست دولت سیزدهم در راستای دسترسی به بازارهای جهانی و برقراری دیپلماسی اقتصادی با سازمان‌های بین‌المللی برای دسترسی به مسیرهایی امن و مطمئن برای تجار و صادرات کالا، توسعه را برای مازندران به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر توسعه روابط با کشورهای همسایه را در اولویت کاری خود قرار داد که بخشی از آن شامل حضور در پیمان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌شود که می‌تواند سهم بیشتری از اقتصاد منطقه را در اختیار ایران قرار دهد.

از سوی دیگر با تامین کالاهای قابل رقابت در کشورهای همسایه می‌توان از مرزهای آنها به بازارهای بین‌المللی دست یافت و با فروش هر چه بیشتر تولیدات ایرانی، درآمدهای ارزی را به کشور سرازیر کرد که این برنامه‌ای راهبردی و مناسب برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور بود.

مازندران به عنوان استان قطب تولید محصولات کشاورزی کشور برای عقب نماندن از قافله ریل گذاری صورت گرفته در حوزه دیپماسی اقتصادی اقداماتی انجام داده و زیرساخت هایی را فراهم کرده است که از جمله تقویت پایانه های صادراتی برنج، ‌خاویار و مرکبات، ‌ نشست با مسوولان کشورهای مختلف، ‌استقرار کَشتی کانیتنربر یخچالی و هواپیمای باری(کارگو) انجام شد.

بازتاب و نتیجه اقدامات زمینه صادرات محصولات تولیدی مازندران و قرار گرفتن آن در سبد خرید مشتریانی از کشورهای دیگر است.

در این پیوند معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری استان در دولت سیزدهم گفت که در همین زمینه سه قرارداد به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار توسط بخش خصوصی در سفربه روسیه انجام شده است.

حسن خیریانپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای بهینه سازی توسعه تجارت خارجی تلاش شد تا با برگزاری همایش آموزشی این روند پیگیری شود که برگزاری همایش بورس وبازار سرمایه در آبان امسال با حضور فعالان اقتصادی، تجاری وشرکت های تولیدی استان از جمله این برنامه ها است.

وی ادامه داد:‌در این همایش با تشکیل چهار پنل تخصصی پذیرش وتامین مالی، ‌پنل تخصصی تامین مالی شرکت های دانش بنیان، پنل تخصصی بورس کالا وانرژی و پنل تخصصی پروژه های شهری وعمرانی شهرداری به همراه رونمایی از طرح همیاران بازار سرمایه افتخاری و رونمایی از طرح سرزمین ایده‌آل انجام شد.

معاونت هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران همچنین از برگزاری رویداد ملی گردشگری مازندران همزمان با روز جهانی جهانگردی در مهر امسال به عنوان برنامه ای برای رسیدن به هدفگذاری دیپلماسی اقتصادی استان نام بردو گفت که برای پربارترشدن اطلاعات و آگاهی فعالان حوزه صادرات برخی از فعالین تولیدی استان در کلاس های آموزشی دامپزشکی در روسیه شرکت کردند.

وی از صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف به عنوان بخش دیگری از دیپلماسی اقتصادی موفق مازندران ذکر و خاطرنشان کرد: در همین رابطه ارسال نخستین محموله صادراتی کیوی به وزن۴۰۰ تُن به کشور هند توسط شرکت روماک گستر پارس انجام و پس از آن ارسال دومین محموله مرکبات به بندر ماخاچ کالا روسیه انجام شد.

باغ‌های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می‌شود بیشتر در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تُن می‌رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

خیریانپور گفت که در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران دفتر کشتیرانی دریای خزر در استان مازندران افتتاح و راه‌اندازی شد تا هماهنگی ها برای انجام کار از همین دفتر انجام شود.

وی ادامه داد :‌ فعالسازی پایانه صادراتی، فاز اول پایانه لجستیک روماک گستر پارس با ظرفیت ۱۴۰هزارتن و اشتغال ۳۰۰ نفر و میزان سرمایه‌گذاری بیش از هفت هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات زیرساختی برای توسعه صادرات محصولات مازندران است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران در تشریح ظرفیت های صادراتی استان به وجود پایانه صادراتی برنج با ظرفیت ۴۰۰هزارتن و اشتغال ۳۵۶ نفر و میزان سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریال اشاره کردو گفت: همچنین پایانه صادراتی محصولات شیلاتی و خاویاری قره‌برون با ظرفیت ۱۰۰تُن خاویار و پنج هزار تُن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۵هزارتُن گوشت ماهیان سردآبی به همراه مشتقات با میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد و در آینده نزدیک افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل ۱۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی، سالن معاملات است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات است و ظرفیت نگهداری، سورتینگ، بسته بندی ، خرید، فروش و صادرات ۷۰۰ هزار تن برنج را دارد.

استان مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد و سالانه با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن شالی ۴۳درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

ماهیان خاویاری اگر چه مهم ترین ذخیره ژنتیکی دریای خزر هستند و به خاطر ارزش غذایی و اقتصادی بالا عنوان «مروراید سیاه» را با خود دارد، ولی بهره برداری بی‌رویه همسایگان خزر به ویژه در بخش شمالی و بی توجهی به بازسازی ذخایر سبب شد تا صید این گونه از سال ۲۰۱۰ میلادی ممنوع شود.

مازندران حدود ۱۳۰ رودخانه با شاخه های اصلی و فرعی دارد که ۲۴ رشته رودخانه به عنوان رودخانه مهم شیلاتی محسوب می شوند ولی لزوما ورودی تمامی این رودخانه های شیلاتی مسیر کوچ ماهیان خاویاری نیست و به همین دلیل هم شیلات مازندران چهار رودخانه را برای تکثیر نیمه مصنوعی انتخاب کرده است. فیل ماهی، ازون برون، قره برون و شیپ از مهم ترین گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

وی به برگزاری اجلاس و رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ۲۰۲۲، ‌ فعّال‌سازی کارگو در فرودگاه ساری با پیگیری‌های استاندار در سطوح ملی و اختصاص ۲ فروند هوایپما کارگو، ‌صادرات۲۰تُن برنج ارقام پرمحصول به کشورهای هدف و انعقاد قرارداد یک هزار تُنی با کشور عراق و بحرین، ‌ صادرات ۲۲۰ تُن در قالب ۱۰ کانتیر یخچالدار از طریق بندر امیرآباد به کشورروسیه در سال ۱۴۰۱ و مهیا سازی صادرات مرکبات و کیوی به کشورهای چین و هندوستان بخش دیگری انجام شده در مدت ۲ سال اخیر در مازندران برشمرد.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران به تلاش های صورت گرفته برای فعال سازی حوزه های بین الملل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ملاقات با استانداران آستراخان، سامارا، ولگاگراد روسیه در جریان سفر هیات اقتصادی وتجاری به روسیه، ملاقات با استاندار آستراخان روسیه در جریان تور موتورسواری کشورهای حاشیه دریای خزر۱۷ فروردین۱۴۰۲ در مازندران، ملاقات با معاون استاندار استان ایسیکول قرقیزستان برای توسعه وگسترش همکاری های اقتصادی وتجاری فی مابین در استان مازندران، ‌نشست با سفیر بلاروس و هیأت همراه، نشست با سفیر صربستان و هیأت همراه، ‌جلسه با ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو- در حاشیه نشست اکو و نشست با بهادرعبدالله اف سفیر ازبکستان در حاشیه نشست اکو بخشی از اقدامات در این حوزه است.

وی از نشست با احمد قربان اف سفیر ترکمنستان در حاشیه نشست اکو، نشست با عبدالغفور لیوال سفیرکشور افغانستان در حاشیه نشست اکو، نشست با تورداکُن سیدیکف سفیر جمهوری قرقیزستان در حاشیه نشست اکو، ملاقات با نجفی سفیر ایران در عمان، ‌نشست وبیناری با معاون استاندار جمهوری قرقیزستان، نشست وبیناری با کشاورززاده سفیر ایران در پکن، نشست با سرمایه گذاران هلندی در محل استانداری برای ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای، ‌نشست با کومالو سفیر کشور آفریقای‌جنوبی و نشست با معاون اول استاندار مانگیستائو جمهوری قزاقستان به عنوان دیگر تلاش های صورت گرفته در حوزه بین الملل مازندران نام برد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران به فعالیت های انجام شده در زمینه صادرات از گمرکات استان نیز اشاره کرد و گفت: صادرات از گمرکات استان معادل ۲ هزار و ۴۱۵ تُن به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه قبل رُشد وزنی۴۳ درصدی و به لحاظ ارزشی ۵۲ درصدی داشته است.

وی ادامه داد :‌همچنین در حوزه واردات از گمرکات استان معادل پنج هزار و ۷۶۴هزارتُن به ارزش سه هزار و ۶۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره قبلی کاهش ۱۲ درصدی در وزن و رُشد ۴۲ درصدی در ارزش داشته است.

خیریانپور در خصوص صادرات مرکبات و کیوی از گمرکات استان اعلام کرد: صادرات کیوی از گمرکات استان معادل ۱۳ هزار و ۷۴۵ تُن به ارزش هشت میلیون دلار و صادرات مرکبات از گمرکات استان معادل ۲۲هزار و ۸۵۸ تُن به ارزش ۹میلیون دلار بود .

وی در زمینه صادرات مرکبات و کیوی از گمرکات کشور نیز گفت که صادرات کیوی از گمرکات استان حدود ۴۰۰ هزار تُن به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار و صادرات مرکبات ازگمرکات استان حدود ۵۵۰ هزار تُن به ارزش۱۷۲میلیون دلار است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران از صادرات به کشورهای اوراسیا به عنوان بخش دیگری از فعالیت ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی استان نام برد و گفت: مجموع صادرات به کشورهای اوراسیا یک هزار و ۷۷۸ تُن به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۵۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۶۴درصد افزایش داشته است.

وی افزود: واردات از کشورهای اوراسیا در حوزه ترانزیت کالا از استان مازندران از مجموع واردات از کشورهای اوراسیا یک هزار و ۶۸۳ تُن به ارزش ۷۲۱ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد کاهش داشته است.

به گفته خیریانپور ترانزیت کالا از استان معادل ۳۱۶ هزار تُن به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی رشد ۱۹۷ درصدی وزنی و ۲۸۱ درصدی ارزشی داشته است.

وی مهمترین کشورهای مقصد صادراتی را عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان وافغانستان و مهمترین کشورهای مبداء وارداتی استان را ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، قزاقستان، سوئیس، ترکمنستان، عمان، آلمان، چین، عمان و اسلواکی برشمرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.