نماد سایت دکتر احمد مظفری

درباره طرح پزشک خانواده در مازندران

طرح پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده

سایت دکتر احمد مظفری : ضعف و کاستی هایی ملی در روند اجرای برنامه «پزشک خانواده» در سال های گذشته وجود داشت اما مسوولان امر بعد از ۱۱سال اجرای این طرح در مازندران را برای دستیابی به اهداف موردنظر موفق می دانند.

به گزارش ایرنا، طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت “نمونه” آغاز به کار کرد، طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

بیشتر از ۳۰۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین بیشتر از ۵۰۰ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

این پزشکان در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

طبق گزارش رسمی مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده، رتبه دار در شناسایی بیماران دیابت است. پزشکان از دیابت و فشار خون به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند. بر اساس برآوردهای رسمی، دیابت بیشتر از ۱۰ درصد هزینه درمان نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در طرح پزشک خانواده برای گروه های مختلف سنی و جنسی مانند مادران باردار، نوزادان و کودکان، افراد بالای ۵۰ سال و مسن بسته های ویژه مراقبتی در نظر گرفته شده است و جمعیت این گروه ها برای این که قطار نظام سلامت محور به حرکتش در مسیر ادامه دهد، باید طبق برنامه زمان بندی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ارزیابی طرح پزشک خانواده نشان می دهد توانستیم در مازندران به اهداف مورد نظر طرح برسیم.
عباس علیپور از جمله اصلی و مهمترین اهداف طرح را شناسایی افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر رایج بویژه دیابت و پرفشاری برشمردو افزود: در حال حاضر ۲۰۴ هزاربیماری مبتلا به دیابت در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد مردم مازندران مبتلا به دیابت هستند و شاخص کشوری ابتلا به این بیماری ۱۴ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: با توجه به فعالیت پزشکان خانواده و برخورداری هر خانوار از تیم سلامت در حال حاضر ۱۱.۲ درصد افراد بالای ۳۰سال دیابتی شناسایی شدند.

وی اظهارداشت: پیش بینی می شود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان داشته باشیم.

علیپور، همچنین جمعیت مبتلا به پرفشاری خون در مازندران ۳۷درصد جمعیت استان ذکر کردو گفت که شاخص کشوری ابتلا به این بیماری ۳۲ درصد است و مازندران رتبه اول دیابت و رتبه پنجم فشار خون در کشور دارد.

خروج از نسخه موبایل