نماد سایت دکتر احمد مظفری

درباره ترافیک و جاده های مازندران

ترافیک و جاده های مازندران

ترافیک و جاده های مازندران

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir )هرچند با توسعه مناطق شهرنشینی، افزایش خودرو و تردد بین شهرها برای بازگشایی گره های ترافیکی شهرها کمربندی های متعدد در مازندران ساخته شد تا تردد خودروها به خارج از شهرها هدایت شود اما دیدگاه های کارشناسان حاکی از آن است که این راهکار نتوانسته به معضل ترافیکی شهرهای مازندران خاتمه دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران ۶۳ شهر دارد و از حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت آن بر اساس آمار رسمی سال ۱۳۹۵ حدود ۵۸ درصد این جمعیت یعنی رقمی معادل یک میلیون و ۹۱۲ هزار و ۷۳۹ نفر در شهرها ساکن هستند.

ضمن پُرتعداد بودن جمعیت شهرنشین ها در مازندران که باعث شده در استانی که به قطب کشاورزی و روستایی معروف است بیشتر جمعیت در شهرها ساکن شوند و کفه ترازوی شهرنشینی در این استان سنگینی می کند در برخی شهرها حتی عنوان پُرتراکم ترین شهر در کشور را از آن خود کند.

قائمشهر نمونه ای از این دست شهرهای مازندران به شمار می رود که به استناد سخنان مسوولان امر براساس آمارهای رسمی در هر کیلومترمربع شهر قائمشهر ۶ هزار و ۵۳ نفر سکونت می کنند که ازاین شهر به عنوان پرتراکم ترین شهرمازندران و در سطح کشور بعد از تهران از آن یاد می شود .

درکنار وضعیت اینچنینی تراکم جمعیتی بافت قدیمی خیابان ها و مسیرهای تردد شهری بخش دیگری از تصویر شهرهای مازندران است به طوریکه با توجه به اینکه جمعیت کمتری در شهرهای مازندران ساکن بودند و تردد خودروها کم بود خیابان هایی متناسب با جمعیت آن زمان ایجاد شد که جوابگوی آن تعداد جمعیت و تعداد پایین خودروها بود و افرادی که آن دوران را به یاد دارند همواره از نبود ترافیک و مشکلات آن سخن می گویند.

در این سالها و افزایش رغبت مازندرانی ها به سکونت در شهرها و بدنبال آن افزایش تعداد خودروها باعث شد تا مردم این استان به معضل ترافیک های سنگین که غالبا شهرهای بزرگ همچون تهران، ‌مشهد، ‌اصفهان و تبریز که با جمعیت خیلی بیشتر از این استان گرفتار هستند درگیر باشند.

با توجه به کمبود زمین و ساخت و سازهایی که در اطراف خیابان های شهری مازندران وجود داشت عملا اجرای عملیات تعریض و بازگشایی به میزان مورد نیاز عملی نبود و شهرداران به صورت محدود می توانست بازگشایی را انجام دهند و البته این میزان بازگشایی و تعریض مسیر هم نتوانست جوابگوی حل معضل باشد.

به همین دلیل ایجاد کمربندی ها گزینه بعدی برای رفع گره های ترافیکی در سطح شهرهای مازندران به اجرا در آمد و بخشی نیز در حال اجرا است تا از این طریق شهروندان استان بدون اینکه به داخل شهرها بیایند با طی کردن مسیر کمربندی شهر را دور زده و به مقصد برسند و به نوعی کابوس ترافیک استان پایان یابد.

تردد جاده های مازندران

رصد و مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از وضعیت تردد کمربندی نقاط مختلف مازندران نشان می دهد عملا این گزینه علاوه بر اینکه نتوانست از حجم ترافیک درون شهرها بکاهد حتی کمربندی ها هم اکنون در حصار ترافیک محصور مانده اند و در غالب اوقات ترافیک پُرحجم این مسیرها را نیز در برگرفته است.

بسیاری از شهروندان مازندرانی برای فرار از ترافیک داخل شهرها مسیر خود را به سمت کمربندی ها هدایت می کنند اما این گزینه نیز جوابگو نیست و باید مدت زمان طولانی را در این مسیر صرف کنند.

کمربندی شهیدان سادات نیا که مسیر ۲ میدان جانبازان و امام خمینی(ره) در قائمشهر را بهم متصل می کند و خودروهایی که در این مسیر تردد می کنند عملا چند خیابان این شهر از جمله خیابان های کارگر، ‌امام خمینی، ‌شریعتی و آیت الله صالحی مازندران را طی کرده اند. اما ترافیک به وضعیت هر روزه این کمربندی مبدل شده است.

رضا اکبری از جمله شهروندان قائمشهری که به این موضوع اذعان می کند. وی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرارگیری محل کار و سکونتم در ۲ خیابان کارگر و امام خمینی(ره) هر روز در حال تردد در مسیر کمربندی شهیدان سادات نیا هستم تا از ترافیک داخل شهر خلاص شود.

وی ادامه داد:‌ اگر تا قبل از این با ورود به داخل شهر قائمشهر می بایست حدود یکساعت در ترافیک خیابان ها معطل می ماندم اکنون در کمربندی نیز با همین میزان ترافیک مواجه هستم.

وی گفت که این مدت معطل ماندن در ترافیک مربوط به یک یا دو روز نیست و در تمامی روزهای هفته این ترافیک کلافه کننده گریبانگیر مردم است.

عزت الله احمدی نیز از جمله شهروندان ساکن شهر بابل است که وضعیت ترافیک کمربندی های این شهر را کلافه کننده توصیف می کند. وی به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت ترافیکی موجود در کمربندی ها نشان می دهد که چه از داخل شهر تردد کنیم یا از مسیر کمربندی ها مجبور به تحمل ترافیک هستیم.

وی ادامه داد:‌در حالیکه تعریف کارکرد کمربندی ها همواره از دور زدن ترافیک درون شهرها عنوان می شود اما در عمل آنچیزی که در کمربندی شهرهای مازندران دیده می شود چیزی خلاف تعریف ها تعیین شده است.

استاندار مازندران ماه جاری در سفر شهرستانی به غرب مازندران در همین ارتباط گفت: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

در مازندران تا پیش از انقلاب اسلامی طول راه‌ها، آزادراه ها، بزرگراه و راه اصلی، راه فرعی، راه روستایی آسفالته و راه روستایی شوسه و خاکی آن رقمی کمتر از پنج هزار کیلومتر بود و در این استان در آن سالها حتی یک کیلومتر آزادراه وجود نداشت. در آن سالها طول کل راه های این استان سه هزار و ۲۲۹ کیلومتر بود رقمی که اکنون این میزان به ۱۰ هزار و ۵۰۲ کیلومتر افزایش یافته است.

طرح ایجاد مسیر کنارگذر در استان مازندران در مسیر شهرهای رامسر، چالوس، نور، محمودآباد، آمل، بابل، ساری و بهشهر برای کاهش بار ترافیکی در نظر گرفته شد که بنا به اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که به عنوان مجری این طرح ها به شمار می رود طول این پروژه ۳۲۵ کیلومتر است که که در مسیر خود کنارگذرها در شهرهایی که نیاز به اجرای این طرح داشته اند آغاز و اجرایی شده است.

از دیگر طرح ها در این زمینه ساخت کمربندی جنوبی برای اتصال بین شرق و غرب مازندران است که در اوایل دهه ۹۰ به بهره برداری رسید. این کمربندی از مسیر جاده بابل، آمل، شهید صالحی و گنج افروز می گذرد. طول این کمربندی بیش از ۱۶ کیلومتر است.

کمربندی محمود آباد که در محور شرقی شهرستان قرار دارد جاده هراز را به کناره در مازندران متصل می کند و این پروژه هم با هدف تسهیل کردن بار ترافیک در این شهرستان احداث شد اما این کمربندی همچون دیگر کمربندی ها نتوانست است در زمینه کاهش بار ترافیکی آنچنان مثمرثمر باشد.

اینها مواردی از اجرای طرح های کمربندی در شهرهای مازندران است که با توجه به شرایط بوجود آمده از کارکرد و هدف اصلی آن محقق نشده است.

با توجه به تمامی اقدامات زیرساختی انجام شده و در حال انجام ترافیک همواره به عنوان یکی از معضلات مهم مازندران از سوی مسوولان مطرح است به طوریکه استاندار مازندران از ترافیک و پسماند به عنوان دو معضل مهم استان یاد کرد و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با توجه خدماتی که مازندران در سطح ملی به تمامی ایرانیان ارائه می‌دهد، در حل این معضلات کمک کنند.

سیدمحمود حسینی پور گفت که مازندران گذشته از میزبانی دهها میلیون گردشگر در سال، به منزل دوم بسیاری از ایرانیان شده است چون بخشی از شهروندان دیگر استان های کشور در مازندران برای خودشان دارای خانه هستند .

استاندار مازندران همچنین بر ضرورت ساخت اتوبان ساحلی برای حل معضل ترافیک استان تاکید کرد و گفت : در حال حاضر وضعیت ترافیک به گونه ای است که در ایام پیک مسافری در پایان هفته ترافیک استان قفل می شود و طی مسیر از شرق تا غرب استان که کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است بیش از هشت ساعت زمان می برد.

وی با اظهار این که جاده مازندران به خاطر گردشگرپذیری و ارائه خدمات در سطح ملی بیشترین تردد خودرویی کشور را دارند، افزود : متاسفانه در این زمینه هم با این که خدمات در سطح ملی ارائه می کنیم ولی بودجه استانی می گیریم که لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حسینی پور ساخت جاده ساحلی را تنها گزینه حل مشکل ترافیک داخل استان دانست و گفت که با توجه به ایجاد سازه های مختلف در حاشیه جاده های کنونی استان به خاطر تردد بالای خودرویی و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران ، طرح تعریض جاده های موجود هزینه بر و گاهی غیرممکن خواهد بود.

وی همچنین از وضعیت ناتمام آزاده راه های تهران – شمال با گذشت بیشتر از دو دهه انتقاد کرد و افزود که ترافیک ۱۰ تا ۱۲ساعته از تهران تا مازندران نه تنها در شان کشور نیست، بلکه سبب می شود نتوان از ظرفیت گردشگری استان بدرستی استفاده کرد.

استاندار مازندران با تاکید بر این که اگر معضل ترافیک حل شود، این استان می تواند به یکی از مقاصد مهم گردشگری شهروندان کشورهای همسایه تبدیل شود، توضیح داد : اگر محور گردشگری مازندران را فعال کنیم، می توانیم شهروندان همین کشورهای همسایه را که برای زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر می کنند به مازندران بیاوریم و از اینجا به مشهد برای زیارت ببریم تا هم زیارت و هم سیاحتشان را داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل