نماد سایت دکتر احمد مظفری

تولید یک میلیون تن برنج در مازندران

محصولات کشاورزی و کشت برنج مازندران (3)

محصولات کشاورزی و کشت برنج مازندران (3)

سایت دکتر احمد مظفری : معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: در کشت اول شالی ،کشت مجدد و پرورش رتون امسال ۹۱۵ هزار و ۹۴۶ تن برنج سفید در استان تولید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران احسان عباسپور درباره وضعیت برنجکاری استان مازندران در سال زراعی ۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۰۵ تن شلتوک برنج در ۲۰۹ هزار و ۹۳ هکتار اراضی شالیزاری استان تولید شد.

وی با بیان اینکه ۲۱۲ هزار و ۱۰۹ تن شلتوک ارقام پرمحصول در ۲۶ هزار و ۴۳ هکتار و یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۰۶ تن شالی ارقام محلی در ۱۸۳ هزار و ۵۰ هکتار مزارع شالیزاری استان برداشت شد، افزود: از ۵۴ هزار و ۲۹۴ هکتار مزارع کشت مجدد برنج استان ۱۹۴ هزار و ۱۵۴ تن و از ۳۷ هزار و ۱۴ هکتار مزارع پرورش رتون ۹۰ هزار و ۲۳۶ تن شلتوک برنج استحصال شد.

کشت برنج و محصولات کشاورزی مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که در کشت اول برنج، کشت مجدد و پرورش رتون ۹۱۵ هزار و ۹۴۶ تن برنج سفید در استان تولید شد، تصریح کرد: مازاد کل تولید برنج استان ۷۹۸ هزار و ۸۸۶ تن است.

این مسوول کشاورزی مازندران به بیمه زراعت برنج در ۱۳ هزار و ۸۹۲ هکتار، مصرف ۱۰ هزار و ۴۵۵ تن بذر گواهی شده و خود مصرفی در مزارع شالیزاری استان و ۲۷۶ نمونه آزمون خاک اشاره و اضافه کرد: ۴۵ هزار و ۲۲۰ تن کود ازته، ۳۵ هزار و ۱۷۳ تن کود فسفاته و ۳۳ هزار و ۸۲۸ تن کود پتاسه در شالیزارهای استان مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت ۱۷۸ واحد بانک نشاء برنج در استان، تصریح کرد: با علف‌های هرز در ۱۹۷ هزار و ۸۵۲ هکتار، کرم ساقه خوار برنج در ۱۱۱ هزار و ۶۸۶ هکتار، و بلاست در ۱۵۵ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی شالیزاری استان مبارزه شد.

وی به نشاکاری مکانیزه ۱۴۱ هزار و ۳۵۳ هکتاری و برداشت مکانیزه ۲۰۶ هزار و ۷۸۸ هکتار اراضی شالیزار استان اشاره و درباره فعالیت ماشین آلات و ادوات کشاورزی در برنجکاری مازندران، گفت: امسال ۱۳ هزار و ۲۴۱ دستگاه تراکتور، ۷۲ هزار و ۲۴۹ دستگاه تیلر، ۳ هزار و ۹۴۷ دستگاه نشاکار، ۸۸۳ دستگاه دروگر، ۳۴۶ دستگاه خرمنکوب پشت تراکتوری، ۲۷۸ دستگاه وجین کن و ۵ هزار و ۱۶۹ دستگاه کمباین در شالیزارهای استان مشغول به فعالیت بودند.

کشت برنج و محصولات کشاورزی مازندران

تولید برنج امسال مازندران به حدود یک میلیون تن رسید

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که اکنون عمده کشاورزان در صدد عرضه و فروش بیشتر محصولشان هستند، طبق اظهارات اتحادیه شالیکوبی داران مازدران با وجود این که برداش کشت دوم به پایان رسیده و این نوع رقم نیز وارد بازار شده است، اما هنوز حدود ۶۰ درصد محصول کشت اول در انبارها دپو شده، آماده عرضه است.

از زمان برداشت و عرضه برنج در سال جاری، برنج طارم هاشمی درجه یک با قیمت ۶۲۰ هزار ریال کلید خورد و تا کنون کشاورزانی که نیاز به نقدینگی داشته اند بخشی از محصولشان را با این قیمت فروختند، اما از حدود سه هفته گذشته این قیمت به ۶۷۰ هزار ریال افزایش یافت و بیشتر کشاورزان نیز حاضر به فروش محصولشان شدند.

در حال حاضر برنج طارم هاشمی و بهنام ۲ رقم اصلی کشت دوم در هر کیلو گرم ۷۸۰ تا ۸۲۰ هزار ریال خرید و فروش می شود و مشتریان زیادی هم دارد.

کشت برنج و محصولات کشاورزی مازندران

علت بالا بودن قیمت برنج دونوچ در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد، کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

برنج رتون اغلب به صورت سفارشی و با مقدار کم توسط رزازان عرضه می شود و این موضوع نیز یکی از دلایل بالا بودن قیمت این رقم به شمار می رود.

منبع : ایرنا

خروج از نسخه موبایل