کد خبر : 3683
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۴۲

تشکیل شعبه ویژه جلوگیری از تغییرکاربری زمین در مازندران

تشکیل شعبه ویژه جلوگیری از تغییرکاربری زمین در مازندران

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir ) مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت : ایجاد شعبات ویژه برای رسیدگی به موقع به پرونده های مربوط به قطعه های ۱۰ هکتاری در غرب مازندران از مصوبه های شورای حقوق بیت المال استان است. به گزارش ایرنا، مهرداد خزایی پول به مناسبت هفته منابع طبیعی در

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir ) مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت : ایجاد شعبات ویژه برای رسیدگی به موقع به پرونده های مربوط به قطعه های ۱۰ هکتاری در غرب مازندران از مصوبه های شورای حقوق بیت المال استان است.

به گزارش ایرنا، مهرداد خزایی پول به مناسبت هفته منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : پس از اجرای حکم قلع و قمع تعداد ۶۴ ویلا متعلق به یکی از چهره های اقتصادی در قطعه ۱۰ هکتاری اراضی جنگلی و جلگه ای در روستای حمزه ده بخش مرکزی نوشهر ایجاد شعب ویژه برای رسیدگی به موقع و فوری به پرونده های ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی ، همکاری سازمان اراضی و حفاظت محیط زیست در این زمینه از مهم ترین مصوبه های شورای حقوق بیت المال دستگاه قضا بوده است.

وی اظهارکرد : افزون بر آن در استان هم دادگاه تجدید نظر مختص پیگیری این تخلفات شکل داده شده و رییس دادگستری ها به شخصه از این پرونده ها رسیدگی می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت : در زمان حاضر تمام پرونده های مربوط به اراضی جنگلی و جلگه ای به طور دائم از سوی دستگاه قضایی رصد می شود.

به گفته خزایی پول ، این قطعات در آن زمان با هدف فعالیت های دامپروری ، زراعت چوب ، مرکبات به تعداد ۹۵۳ قطعه به برخی از اشخاص واگذار شد و هم اینک حدود ۳۰ درصد این اراضی مورد دخل و تصرف و بر خلاف اهداف مدنظر از سوی افراد سودجو قرار گرفته است و متاسفانه بعد از انقلاب هم به برخی اهالی روستاها داده اند یا به شهرک تبدیل شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر ،قاچاق چوب و وجود دام را عمده ترین عامل تهدید جنگل های این منطقه معرفی کرد و گفت: اگر قرار است این اراضی طبیعی حفظ شود باید این عوامل حذف شود و خیلی ها این پرسش مطرح می کنند که آتش سوزی سبب آسیب رسانی به جنگل می شود در حالی که بیشتر آتش سوزی ها سطحی و تنه ای نبوده است.

این مسوول توضیح داد : از سال ۱۳۹۳ زمانی که موضوع پرونده سازی قاچاق چوب در رسته قاچاق کالا و ارز مطرح شد متاسفانه جرایم مصوبه ای که در قالب قاچاق کالا و ارز داشتیم بازدارنده به شکل اساسی نیست.

خزایی پول ادامه داد : گزارش های کارشناسی ارزیابی سال های گذشته گویای آن است که حدود ۸۰ درصد عوامل تهدید کننده جنگل قاچاق چوب و وجود دام بوده است.

به گفته وی دادستان ها در این زمینه جز قطع درخت دیگر نمی توانند به آن شکل ورود پیدا کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت ؛ به عنوان نمونه در عباس آباد تعداد هشت نفر هستند که هر کدام حدود ۲۷ فقره پرونده در زمینه قاچاق چوب دارند که با همراهی اتباع بیگانه مرتکب این اعمال خلافکارانه می شوند.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل ، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن ، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.