نماد سایت دکتر احمد مظفری

بازدید سفیر زیمباوه از ظرفیت های گردشگری سلامت مازندران

ظرفیت های گردشگری سلامت مازندران

گردشگری سلامت مازندران

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir ) حضور سفیر زیمباوه یکی از کشورهای قاره آفریقا در مازندران برای بررسی و بازدید از امکانات درمانی و آموزشی در حوزه بهداشت و درمان این استان، مُنتج به عقد تفاهم نامه همکاری مشترک بین ۲ کشور در حوزه گردشگری سلامت با هدف درمان بیماران این کشور آفریقایی در مازندران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌مازندران به لحاظ زیرساخت های بهداشتی و درمانی و آموزش در این این حوزه ها جزو استان های سرآمد کشور محسوب می شود و البته تا پیش از دولت سیزدهم بیشتر فعالیت در این حوزه معطوف به جذب دانشجویان خارجی و پرورش نیروهای بهداشتی درمانی برای دیگر کشورها بوده است.

مازندران علاوه بر داشتن دانشگاه علوم پزشکی به همراه دانشکده های تخصصی در زمینه بهداشت و درمان از ظرفیت مراکز درمانی تخصصی برخوردار است و ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با فعالیت در زمینه های تخصصی پزشکی و درمانی بخشی قابل ملاحظه زیرساخت های موجود استان مازندران در حوزه گردشگری سلامت به شمار می رود.

در کنار وجود چنین ظرفیتی در مازندران، ‌ هر یک از این بیمارستان ها طی سالهای اخیربا تزریق اعتبارات دولتی در گام های مختلف طرح “هتلینگ” در آنها اجرا شده است که در این طرح شکل و شمایل اتاق های بیمارستان متناسب با استانداردهای روز جهان بهسازی و ترمیم شد به طوریکه این زیرساخت در برخی از بیمارستان ها باعث شده تا وضعیت ساختاری و ظاهر آنها بسیار متفاوت تر از گذشته شود.

تا پیش از این برنامه ریزی برای توسعه گردشگری سلامت مازندران در کشورهای همسایه از قبیل عراق، ‌ترکمنستان، ‌ تاجیکستان، ‌روسیه، افغانستان و قرقیزستان انجام می شده است و این فعالیت ها فراتر از مرز جغرافیایی آسیا نبوده است.

گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

گردشگری سلامت مازندران

اما در این برهه زمانی و با توجه به اهمیت گسترش فعالیت ها در عرصه گردشگری سلامت همانطور که مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران هفته گذشته در خصوص قدم های بلندتر برای گسترش این فعالیت خبر داده بود عملی شده است.

“برایت کوپمبا” سفیر کشور زیمباوه در مدت ۲ روز حضورش در مازندران از امکانات و ظرفیت های بخش های درمانی و و بیمارستانی استان از جمله بیمارستان امام خمینی(ره) ساری و بیمارستان رازی قائمشهر بازدید کرد.

سفیر جمهوری زیمباوه در ایران در این بازدید و نشست با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای حضور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که انقلاب اسلامی برای همه جهانیان برکتی بوده است و از برکات انقلاب اسلامی برای زیمباوه آن بود که ما پیش از آن در استعمار کشورهای دیگر بودیم و انقلاب ایران برای ما الگو شد تا اکنون مستقل باشیم.

برایت کوپمبا ادامه داد: اکنون بعد از چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی شاهد اتفاقات و موفقیت های خوبی در این کشور هستیم و به دنبال توسعه و گسترش روابط دو طرفه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای پیشرو درمان و دارو به شمار می رود، ‌افزود: ایران باوجود تحریم هایی که برآن تحمیل شده است توانسته به پیشرفت های خوبی دست یابد و اکنون رتبه ۵۸ در جهان در خدمات بخش سلامت دارد.

سفیر زیمباوه تاکید کرد: ایران به صورت سالانه این ارقام را بهبود بخشیده و نکته مهم آنکه در ایران نرخ از بین رفتن کودکان و ناباروری خیلی کاهش یافته است و سیستم ارائه خدمات حوزه سلامت نیز رو به رشد است و ما می‌خواهیم این مسیر را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از سفر به ایران گزارشی در اختیار ما گذاشتند که تعداد داروخانه‌های ایران به اندازه رستوران‌های غربی هستند و این نشان از اهمیت به حوزه درمان دارد، عنوان کرد: در ایران داروها برای عموم قابل دسترس است و عمده قشر کشور می‌توانند از پس هزینه‌ها بر آیند.

گردشگری سلامت مازندران

برایت اعلام کرد: تا سال ۲۰۱۴ براحتی سه هزار پرسنل درمانی و بهداشتی کشور زیمباوه از کشورهای استرالیا و کانادا بودند و این کشور با کمبود نیروی پزشکی مواجه است و هدف از سفر ما کمک ایران برای رفع مشکلات خدمات پزشکی و دارویی است.

وی از تربیت پزشکان مجرب، دارو ساز و خدمات پزشکی مطلوب بعنوان اهدف ما از این سفر و نشست با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مازندران یاد کرد و یادآور شد: بروزرسانی درمان و دارو در زیمباوه و بهینه سازی آن در گرو تبادل این اطلاعات میان دو کشور است و همکاری داروسازی، جابجایی دانشجو و پزشک و نیز بورسیه می‌تواند از جمله موارد مورد توافق در جلسات ما باشد.

برایت توضیح داد: در کشور زیمباوه ۲ دانشگاه داروسازی و علوم پزشکی فعالیت می کند و واقعا ظرفیت کافی برای تولید دانش را نداریم و در فوق تخصص به کمک شما نیاز مبرم داریم و بزودی هیات دیپلماتیک دیگری از زیمباوه به ایران خواهد آمد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز دوشنبه در خصوص سفر اخیر سفیر زیمباوه در ایران به این استان گفت که این دانشگاه می تواند در حوزه های بهداشت و درمان با تبادل پزشک و دانشجو با کشور زیمباوه همکاری کند.

گردشگری سلامت مازندران

فرهاد غلامی افزود: در حوزه آموزش با تبادل اساتید و دانشجو و در حوزه پژوهش نیز با ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک این همکاری ها برای دو کشور رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک دانشگاه پیشرو و جزو ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور و مرکز کلان منطقه‌ای یک آمایشی سلامت کشور به شمار می رود که حدود ۶۰۰ هیات علمی و هشت هزار دانشجو در ۱۳۰ رشته تحصیلی در حوزه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در کنار پنج بیمارستان آموزشی و ۲۵ بیمارستان درمانی مشغول فعالیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت که : وجود طبیعت زیبا در استان زمینه برای توریسم درمانی و توریسم سلامت نیز کاملا فراهم آورده است وزشروع توسعه همکاری میان دو کشور در این زمینه بزودی رقم بخورد.

وی اظهار داشت:در کنار خدمات درمانی، ‌مازندران بدلیل داشتن آب و هوا و جاذبه های طبیعت گردی بسیار خوبی در زمینه گردشگری سلامت به شمار می رود.

غلامی با اشاره به اینکه استان مازندران امکانات فراوانی برای درمان اطفال و بزرگسالان دارد و می‌توانیم بیماران معرفی شده را در زمینه چشم، قلب، اطفال و بیماری های پیشرفته را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: پبشنهاد می‌کنم در کشور زیمباوه یک دفتر اختصاصی جهت ارتباط با مازندران برقرار کنند.

وی برای راه‌اندازی دفاتر در کشور زیمباوه برای ادامه ارائه خدمات پزشکی پس از درمان بیماران در ایران در کشور زیمباوه اعلام آمادگی کرد.
مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

محسن رمضانی افزود:‌ به ازای ورود هر بیمار خارجی به مازندران پیش بینی می شود هفت هزار دلار درآمدزایی برای کشورو استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: بیمارستان امام خمینی(ره) ‌ساری برای انجام جراحی های زیبایی و اقدامات درمانی نازایی، ‌بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر برای درمان و جراحی چشم و شیمی درمانی و بیمارستان رازی قائمشهر برای درمان بیماری های عفونی بیماران خارجی آماده فعالیت است.

در پایان سفر و حضور ۲ روزه سفیر جمهوری زیمباوه در ایران تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و جمهوری زیمباوه در ایران امضا شد که این تفاهم‌نامه دایره وسیع همکاری ۲ کشور ایران و زیمباوه در حوزه سلامت در امور آموزش، پژوهش، تربیت نیروی انسانی به‌ویژه دانشجویان و ارائه خدمات درمانی در آفریقا به ویژه زیمباوه را شامل می‌شود.

خروج از نسخه موبایل