نماد سایت دکتر احمد مظفری

اختلافات تنها عامل عقب ماندگی مازندران

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران

سایت دکتر احمد مظفری : (amozafari.ir ) استاندار مازندران با اعلام اینکه توسعه استان با همدلی و به دور از اختلافات محقق می‌شود، گفت: در طول ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم نرخ رشد اقتصادی مازندران منفی بوده است.

سیدمحمود حسینی پور امروز، ۲۰ دی ماه در نخستین رویداد رسانه‌ای امید که به میزبانی بسیج رسانه و شهرک‌ صنعتی مصطفی خمینی ساری برگزار شد، با بیان اینکه معیشت و اقتصاد مهم‌ترین دغدغه دولت سیزدهم در استان مازندران بوده است، اظهار کرد: در طول ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم نرخ رشد اقتصادی مازندران منفی بوده است.

وی افزود: با توجه به منفی بودن نرخ رشد اقتصادی، دولت همه تلاش خود را در درجه اول برای پیشران کردن حوزه اقتصاد و به راه انداختن چرخ اقتصادی گذاشت که تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی استان نخستین اقدام بوده است که با هفت کارگروه تشکیل شد.

افزایش رشد ۴ درصدی اقتصادی مازندران در سال ۱۴۰۱

استاندار مازندران با اشاره به هدفگذاری در این استان جهت افزایش نرخ رشد اقتصادی، بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که استان مازندران در حوزه اقتصادی دارد، نرخ رشد اقتصادی استان در سال گذشته به ۴.۱ درصد رسید.

حسینی‌پور با بیان اینکه بستر فعالیت‌های اقتصادی در استان مازندران فراهم است، خاطرنشان کرد: این استان با ۴۷۰ کیلومتر مرز دریایی دارای سه بندر فعال امیر آباد، فریدونکنار و نوشهر است که سه فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر در این استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه در کمتر استانی چنین زیرساخت‌هایی وجود دارد یادآور شد: مهمترین ذخیره استان مازندران نیروی انسانی است که دارای انسان‌هایی باسواد و مجرب است.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه علل منفی بودن رشد اقتصادی استان در ۱۰ سال گذشته در ستاد عالی رشد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، خاطر نشان کرد: برای رشد اقتصادی استان نیازمند دو عامل سرمایه‌گذاری و رشد بهره‌وری هستیم.

حسینی پور برگزاری هفت همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را در راستای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار یک هزار و ۲۰۰ پروژه مهم فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شد.

وی موقعیت ژئوپلیتیک، استراتژیک استان و کریدور شمال جنوب را از ظرفیت‌های منحصر بفرد مازندران برشمرد و خاطرنشان کرد: این کریدور مرکز نقل و انتقال شمال به جنوب است. کمتر دیده می‌شود که بندر آن متصل به ریل و از ظرفیت رو رو بهره‌مند باشد.

موقعیت ویژه مازندران در تکنولوژی دریایی

استاندار مازندران با اشاره به نقش مهم این استان در تکنولوژی دریایی، بیان کرد: حجم بالای ترانزیت کالا در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری با کشورهای CIS ، خزر و شانگ‌های نشان دهنده اهمیت این استان و جایگاه استراتژیک آن است.

حسینی پور با بیان اینکه امسال رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف گذاری شده است، افزود: دیپلماسی فعال اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از اقدامات مهم استان بوده است.

امضای سه قرارداد با روسیه در جهت افزایش صادرات مرکبات و برنج

وی به برگزاری اجلاس ۱۴ کشور عضو اکو در ساری اشاره کرد و یادآور شد: بعد از این اجلاس اتفاقات خوبی در اتاق بازرگانی مازندران رخ داد و برای اولین بار در تاریخ استان سه قرارداد به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار با روسیه امضاء شد که در پی آن مرکبات و برنج مازندران به سمت روسیه صادر شود.

وی فعال سازی حمل و نقل دریایی و خرید کشتی‌های باری را گام دیگری در راستای رشد اقتصادی استان برشمرد و ادامه داد: در این راستا ساخت و خرید ۵ فروند کشتی سفارش داده شد.

این مسئول به پیگیری‌ها در جهت تصویب منطقه آزاد در سه نقطه استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بستر برای فعالین اقتصادی باز شد و می‌توانند در منطقه آزاد ۲۰ سال از معافیت گمرک برخوردار شوند.

حسینی پور نرخ تورم را در استان ۴۳.۱ اعلام کرد و آنرا ۱.۲ درصد کمتر از میانگین نرخ کشور دانست و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در استان ۵.۱ است که ۱.۸ درصد کمتر از بهار سال گذشته و ۱.۳ کمتر از کشور است.

وی فعال شدن ۲۲۱ واحد راکد، ساخت و ساز پل‌های نیمه کاره، جاده‌های روستایی، آسفالت، تامین آب شرب، افزایش بوم گردی را از دیگر اقدامات استان برشمرد و گفت: دهه فجر امسال هتل آراز به عنوان بزرگترین هتل کشور در نوشهر به بهره برداری می‌رسد.

استاندار مازندران از مطالعه و آماده‌سازی مترو تهران شمال به عنوان یکی از اقدامات موثر در جهت توسعه حمل و نقل و راه استان دانست و متذکر شد: مجوز خرید کروز دریایی در دست اقدام است.

حسینی پور با تاکید بر مردمی سازی اقتصاد، گفت: در این خصوص کشاورزان و صنعتگران باید پای کار بیایند.

وی در ادامه بر برچیدن بساط اختلاف در استان تاکید کرد و یادآور شد: اختلافات تنها عامل عقب ماندگی استان است و بنابراین باید همدلی را سر لوحه کار قرار دهیم.

خروج از نسخه موبایل